انواع زنجیر چرخ و روش نصب آن

انواع زنجیر چرخ

امروز قصد داریم راجع به انواع  زنجیر چرخ و روش نصب آن ها مطالبی را با شما مخاطبین عزیز سایت اروئی در میان بگذاریم تا در روز های برفی مشکلی برای رانندگی نداشته باشید با ما همراه باشید.

لوازم جانبی و مصرفی خودرو همواره برای مالکان خودرو مورد توجه بوده،اسپرت اروئی علاوه اصالت بر کیفیت ، به مقرون به صرف بودن نیز شهرت دارد.

انواع  زنجیر چرخ و روش نصب آن در روزهای برفی

زنجیر چرخ یکی از وسایلی است که برای رانندگی در فصل زمستان و مسیرهای برفی، بایستی در خودرو خود به همراه داشته باشید. رانندگی در جاده‌های یخ‌ زده بسیار خطرناک‌ است، زیرا به دلیل اصطکاک پایین میان چرخ و جاده، هر لحظه امکان لغزش خودرو وجود دارد.

زنجیر چرخ به زنجیری گفته می‌شود که به دور چرخ های خودروها کشیده می‌شود تا از لیز خوردن آنها بر روی برف و یخ جلوگیری کند. زنجیر چرخ در زمستان یکی از وسایل ضروری و حیاتی است که بایستی به هنگام بارش برف روی لاستیک‌های عقب یا جلو سوار کنند تا از لیز خوردن چرخ‌ها یا به اصطلاح رانندگان بکسوات جلوگیری کنند. به هنگام یخ‌بندان، گاهی زنجیر چرخ هم به‌تنهایی مؤثر نیست و دقت راننده و راندن بسیار آهسته را می‌طلبد. در واقع، زنجیر چرخ برای خودرو همان کاری را می‌کند که یخ‌شکن‌ها برای پیادگان می‌کنند.

Snow Chains, Tyre Sizes and How to Fit | Omeo Ski Hire

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ‌ها انواع و اشکال بسیار متنوعی دارند و شما می‌توانید با توجه به بودجه مورد نظر، ابعاد لاستیک و همچنین نوع محور محرک خودرو خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد خرید زنجیر چرخ دارید، در ادامه با اسپورت اروئی همراه باشید تا شما را با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن‌ آشنا کنیم.

ابتدا انواع زنجیر چرخ را نام برده سپس به صورت مفصل هر کدام را بررسی خواهیم کرد ، با ما همراه باشید .

  • زنجیر چرخ تکی

  • زنجیر چرخ زوجی

  • زنجیر چرخ ابریشمی (پارچه‌ای)

  • زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای)

  • زنجیر چرخ نانو پلیمری

  • زنجیر چرخ تسمه‌ای


زنجیر چرخ تکی

این نوع زنجیر چرخ‌ها که آهنی هستند، از دو زنجیر به صورت موازی در طول و زنجیرهای کوتاه در عرض که دور تا دور چرخ به دو زنجیر موازی وصل شده‌اند، تشکیل شده است و در نهایت، ابتدا و انتهای زنجیر چرخ تکی در راستای رشته طولی به هم متصل می‌شوند.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ زوجی

ساختار کلی زنجیر چرخ‌های زوجی تقریبا شبیه نوع تکی است. تفاوت آن در استفاده از سه زنجیر در طول و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری (جهت اتصال زنجیرهای طولی) در بافت آن است.همچنین این نوع زنجیرها نیز مانند زنجیر چرخ تکی، فلزی بوده از آهن ساخته می‌شوند.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ ابریشمی (پارچه‌ای)

زنجیر چرخ‌های پارچه‌ای یا ابریشمی برای مسیرهای کوتاه مناسب‌اند. زیرا که جنس محکمی ندارند و بیشتر در ایجاد اصطکاک و لیز نخوردن در جاده‌های لغزنده استفاده ‌می‌شوند. در واقع این نوع از زنجیرها که قیمت بالایی هم دارند از فرو رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری نمی‌کنند. همانطور که می‌توان از اسم این نوع زنجیر چرخ حدس زد، جنس آن از یک نوع ابریشم خاص است که اصطکاک کمی را در جاده ایجاد می‌کند.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای)

پلیمر ماده‌ای است که تقریبا ارزشی برابر با آهن دارد.زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای) طوری طراحی شده است که نسبت به نوع آهنی آن، بسیار راحت‌تر نصب شود. همچنین این نوع از زنجیر چرخ‌ها، اصطکاک بیشتری را با جاده ایجاد می‌کنند و در برف عمیق، مانع از فرو‌ رفتن خودرو می‌شوند.
زنجیر چرخ‌‌ پلیمری از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار است و در عین حال قیمت بالایی هم دارد. به همین دلیل آمار فروش آن نسبت به نوع آهنی کمتر بوده و رتبه دوم خرید در بازار را به خود اختصاص داده است. این نوع از زنجیر چرخ‌ها به دلیل نصب آسان و ظاهری شیک، بیشتر در چرخ‌های دارای رینگ اسپرت استفاده می‌کنند.

انواع زنجیر چرخ و روش نصب آن
انواع زنجیر چرخ و روش نصب آن

زنجیر چرخ نانو پلیمری

زنجیر چرخ نانو پلیمری نسل جدیدی از زنجیر چرخ‌های پلیمری است که بیشتر در کشورهای بسیار سرد دنیا کاربرد دارند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع زنجیر چرخ‌ها می‌توان به مواردی همچون جلوگیری از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو، حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر و عدم ایجاد اختلال در سیستم ABS اشاره کرد.

انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ تسمه‌ای

این نوع از زنجیرها به صورت موازی و مانند تسمه دور تا دور چرخ را احاطه می‌کنند. زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای، بازدهی کمتری نسبت به نوع پلیمری دارند و همچنین در بازار از محبوبیت کمتری نسبت به سایر زنجیر چرخ‌ها برخوردارند.

 

فروش ویژه زنجیر چرخ تسمه ای ⭕ خرید عمده و تک زنجیر چرخ کمربندی با بهترین قیمت

 

زنجیر را به چرخ جلو ببندیم یا عقب؟

ابتدا به دیفرانسیل ماشین خود توجه کنید.

زنجیر چرخ را باید به لاستیک هایی ببندید که قدرت موتور روی آن ها اعمال می شود یعنی در صورت دیفرانسیل جلو بودن خودرو ، زنجیر چرخ را روی چرخ های جلو و در غیر این صورت به چرخ های عقب ببندید.

زنجیر چرخ را باید برای هر چهار لاستیک ماشین های دو دیفرانسیل یا 4WD نصب کنید.

در صورت ندانستن اینکه خودرو شما دیفرانسیل جلو است یا عقب، به نحوه قرار گرفتن موتور دقت کنید در صورت قرار گرفتن موتور به حالت افقی ماشین شما دیفرانسیل جلو است. در صورت قرار گرفتن موتور در حالت عمودی زنجیر چرخ را باید به لاستیک عقب ببندید. از روی چرخ هایی که بکسوات می کنند نیز می توان دیفرانسیل خودرو را تشخیص داد. خودرو های ایرانی مانند پژو پراید دیفرانسیل جلو می باشند.

انواع زنجیر چرخ و روش نصب آن

نحوه ی بستن زنجیر چرخ

1. زنجیر چرخ ها را بر سطح زمین باز کنید. طوری که خارهای زنجیر به سمت زمین و قسمت صاف زنجیر ها با سمت تایر ماشین در تماس باشد.

2. از قسمت پشت چرخ بخشهای دو طرفه ساده زنجیر را به یکدیگر متصل کنید و طرف دیگر زنجیر را که سر آن گیره ای پهن و خمیده دارد از داخل حلقه بخش دیگر زنجیر عبور دهید و بین آنها بست نگه دارنده بگذارید.

3. توسط آچار مخصوصی بست هایی که بر سطح زنجیر چرخ موجودند را ببندید. زنجیر را بر روی تایرها بازدید کنید تا مطمئن شوید که خارهای آن به سمت لاستیک نیستند.

برای اطمینان از درست بستن زنجیر چرخ ، رانندگی کنید تا متوجه مشکل در زنجیر چرخ شوید.

اگر زنجیر نداشتیم؟

در زمان‌هایی که مسیر یخ‌زده و لغزنده هست و زنجیر چرخ نداریم، می‌توان با کم کردن فشار باد لاستیک‌ها تا حد زیادی تماس آن‌ها را با زمین بیشتر کنیم. در این مواقع باید فشار باد تایر محور محرک را در حدود ۱۵ تا ۲۰ پی اس آی باشد و در اولین فرصت فشار هوای تایر را دوباره تنظیم کنیم.

روش کم کردن باد تایر برای مسیرهای ماسه‌ای و گلی نیز جوابگو است. همچنین بستن طناب به شکل ضربدری روی تایر مثل زنجیر چرخ نیز تا حدی کمک خواهد کرد.

مقالات مرتبط :

ناک خودرو به چه معناست؟

 

اسپورت اروئی

mehrdad
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه